Bilder på det bettlösa

Här kommer lite bilder på det bettlösa "tränset" som jag rider med. Har inte fått tummen ur tll att lägga upp bilderna innan, men de är från förra lördagen. (kan tillägga att de är från en av Lottas lite mindre samarbetsvilliga dagar).

Måste erkänna att det är tusen gånger roligare att rida med det bettlösa än med ett vanligt träns. Med det här så kan jag inte släta över mina egna fel och brister så som jag kan med ett bett. Sitter jag snett med ett bett i munnen så kan jag ändå "manipulera" Lotta att gå rätt, trots min snedhet. Och man använder sitsen så mycket mer. Tyglarna använder jag enbart till att i vissa fall ge understödjande tygeltag/ledande tygeltag. Till viss del för att ge stöd när Lotta inte själv orkar bära sig eller i vissa rörelser.
Allt som sedan påverkar bakbensaktivitet, förhållningar/samling, drivande hjälper, sidförande hjälper och ställning/böjning sker med min kropp. Med mitt säte, vikt, min överkropp och min bål.
Detta hade inte varit möjligt om inte Bella hade hjälpt mig med förklaringar över mejl för att förklara hur "tränset" skulle fungera och hur jag skulle använda det, och tack vare henne har jag nu en mycket, mycket, mycket gladare häst vid ridningen. Tack!


POSTAD AV: Erika

2011-12-09 @ 17:28:51 | http://eriikapettersson.blogg.se/

Hur upplevde du tränset då ?

Och hur fungerar de ?



Kör hackamore när jag variera, eller vill ha bettlöst. :)

Varierar annars mellan rakt eggbett och tredelat eggbett.



Och sen ibland hacket.

Men sällan jag rider på de nu, för jag vill inte rida ut på min unghäst själv på hackamore.

KOMMENTERA INLÄGGET

Namn

E-postadress (publiceras ej)

URL/Bloggadress

Kommentar