resultatet

Nu har jag testat hur det bettlösa tränset fungerade på Lotta. Tidigare har jag ju ridit med en remontnosgrimma och tyglar. Men passformen har inte varit kanonbra, så Lotta har blivit lite skavd på näsan. Nu testade jag istället en bred engelsk nosgrimma, enda kruxet var hur jag skulle fästa tyglarna. Kunde ju inte ta en snörbit direkt, eftersom att man inte ska ha så mycket konsakt när man rider såhär så hade ett snöre gett ett litet ryck när man gick från eftergift till kontakt på tygeln. Så istället tänkte jag att de tjocka gummibanden man har på säkerhetsstigbyglar skulle fungera bra.

Så här såg det ut innan!
Så här såg det ut efter 60 minuter... Så jag fick snällt skritta tillbaka till stallet med enbart en tygel...
Tränset var alltså kalkon, en riktig flopp. Dels så sitter ju nosgrimman lite högre upp, vilket gör att Lotta känns lite starkare, sedan så mildras ju tygeltagen av gummibanden. Förutom det så sviktade gummibanden lite för mycket över huvudtaget när jag red... Men jag har kanske en annan lösning på gång förhoppningsvis.
Över huvud taget så var Lotta ganska stark idag och lade sig hela tiden på höger tygel och höger skänkel och var allmänt tråkig... Så jag ska faktiskt ta ett litet pass med henne på banan så fort jag har ätit, vill få fram en vettig känsla med jämnt stöd i bägge tyglarna.


KOMMENTERA INLÄGGET

Namn

E-postadress (publiceras ej)

URL/Bloggadress

Kommentar