min högsta önskan

Min absolut högsta önskan är att lära mig spela piano. Jag kan med nöd och näppe klinka mig igenom en låt med enbart lättare ackord i dagsläget. Jag älskar verkligen musik och har gjort det sedan jag var liten. När jag var 10 började jag spela tvärflöjt och spelade regelbundet fram till dess att jag tog studenten och flyttade hemifrån. Jag har sedan det att jag började spela, spelat närmare 400 konserter, varav jag på två stycken spelat solo. Men tvärflöjt är inte det enda jag kan spela. Jag har kunnat spela blockflöjt, tenorsaxofon, gitarr, piccoloflöjt och trummor. Inget av det här är jag egentligen speciellt duktig på, bortsett från min tvärflöjt. Jag tycker faktiskt att jag är duktig på den tekniska biten, jag älskar att få ett nytt svårt stycke att spela, och verklligen sätta mig ner och bara nöta, nöta, nöta, tills jag kan det. Men piano är jag verkligen inte bra på. Jag önskar att jag kunde spela en del av de kända klassiska styckena, spela populärmusik.... Men det stycke som utan tvekan står högst upp på min önskelista är Claire de Lune, av Claude Debussy. Jag har ingen aning om hur min dröm skulle kunna gå i uppfyllelse. Jag vet att jag antagligen måste bita i det sura äpplet och ta allt helt från början, lära mig hur jag ska hålla fingrarna, använda pedalerna... Men allt det där känns så himla tråkigt! Jag vill få sätta mig och bara börja spela! Jag hoppas att jag någon gång kommer att ha ett piano hemma där jag kan sitta och spela, men just nu känns det väldigt långt borta...
 
Kanske är jävligt dumt att önska sig något sånthär istället för lycka, långt liv, framgång och pengar. Men det är grejer som jag tycker att man inte bara kan få. Man måste jobba sig till dem (det måste man visserligen med pianot också). För det är ju inte direkt så att det bara kommer att knacka på dörren och jag blir erbjuden jobbet som VD och kommer leva i 100 år. Om man tar hand om sig själv, både fysiskt och psykiskt har man goda förutsättningar att leva både länge och lyckligt. Om man jobbar på ordentligt och är ambitiös, så har man chansen att bli framgångsrik, få ett jobb man trivs med och tjäna mycket pengar. Visst skulle man kunna vinna ett par miljoner på lotto, men den chansen är ju trots allt väldigt liten (än mindre om man lider av otur i spel). Jag kan ibland känna att man av lathet "önskar" sig sådana saker. Många verkar tyvärr gå i tron om att sånna här saker bara kommer dimpa rakt ner i knät på dem, utan att de ska behöva lyfta ett finger. Jag trodde det innan. Men sedan så kom jag på mig själv med hur dumma sånna önskningar kan vara. För det hänger inte enbart på mig själv när det gäller önskningar av den här typen. Tänk om någon kör på mig? Då kanske jag inte får ett långt liv. Tänk om någon i min närhet skulle gå bort? då är jag inte lika lycklig längre. Tänk om någon har samma lottorad som jag, eller kanske en ännu bättre rad? Då vinner jag inte några miljoner. Tänk om någon på jobbet kämpar hårdare än mig, eller kanske rent av trycker ner mig? Då blir jag inte framgångsrik.
Men om jag vill lära mig att spela piano. Då hänger det bara på mig själv :)


POSTAD AV: JennyM

2012-12-13 @ 16:29:23 | http://jmdressyr.blogg.se

Jag håller med dig! Ryttaren ser för stark ut för Quaterback, på den första filmen vilket gör att han också ser stark ut... Eller ja, han blir ju stark på grund av det. precis just när dom skulle visa honom då som treåring kanske han dock behövde det, men det är ju inte annars den rätta vägen att sätta en stark ryttare på en stark häst.. Men jag håller med dig om att han var lite speciell på den tiden han var tre för det var han verkligen. Sezuan har ju tagit nästa steg eller vad man ska säga :) Men jag är inte jätteimponerad av denna Q just här, alla tycker fortfarande han är så fantastisk och jag skulle välja 50 hingstar före honom att avla på tyvärr :P

KOMMENTERA INLÄGGET

Namn

E-postadress (publiceras ej)

URL/Bloggadress

Kommentar