Foder

Idag har jag för första gången på väldigt länge gjort Lottas höpåsar & hinkar, och herregud vad vi stoppar i henne!
 
Morgon:
1 kg hö
1/4 skopa hel havre
drygt 1/3 skopa St Hippolyt Naturmüsli
1 stor näve linfrökaka
1 tsk djävulskol
1 kg hö i hagen
 
Lunch:
3 kg hö+ morot
 
Insläpp:
typ 2 kg hö
 
Kväll:
7-8 kg hö i smhn
1/4 skopa hel havre
drygt 1/3 skopa St Hippolyt Naturmüsli
1 stor näve linfrökaka
1 tsk djävulsklo
1,5 dl betfor
1,5 dl St Hippolyt Irish Mash
1/2 skopa (lite drygt 1/2 dl) Protect foderjäst
1/2 skopa St Hippolyt Gemüse-Kräuter-Mineralien
 
Till alla Lottas måltider serveras en stor morot.
 
Eftersom vårt hö kommer från många olika partier så har vi valt att inte ta någon analys i år, utan hon får i princip fri tillgång. Kanske att hon skulle behöva lite mer protein (har för mig att det var dåligt med det i höet i år?)
I övrigt så ska müslin och mineralerna se till så att hon får i sig ALLT hon behöver + lite smakliga örter.  Havre får hon för att hon inte funkar i ridningen på enbart müslin då energin tryter, så av ekonomiska skäl får hon då havre istället för att givan av müsli ökas. Betfor för att blanda foderjästen i (och för att det är gott) samt Mashen för att hålla igång matsmältningsapparaturen efter hennes kolik i höstas. Djävulsklo verkar antiinflamatoriskt och vi har märkt en lite skillnad sedan vi började ge henne det :) 
 
Egentligen vill jag inte behöva hålla på med massa tillskott och skit, men har man urusla hovar så har man, så det är enda anledningen till hennes mineraler och grejer. Sen är det inte säkert att det hjälper, men får hon mineraler & vitaminer så har vi ju ändå gjort det vi kan för att hjälpa henne med näringsämnen. Förhoppningen var även att det skulle vara 50 cm snö nu från nyår och i tre månader framåt så att Lotta hade fått gå barfota för att få igång stråltillväxten & låta sulan komma i kontakt med marken....
Men istället blev det ringskor med stråltryckare. Billigt och bra (*hosthost*). Så det är inte mycket hov kvar att kratsa längre...
 
Och eftersom hovarna är som papper och bara smulas sönder fick de helt enkelt plastas :(


POSTAD AV: MandaS. Med travhästen i hjärtat

2013-01-09 @ 15:50:39 | http://www.mandasliv.wordpress.com

Har en ponny med väldigt dåliga hovar, fodrar inte med saker som inte håller socker, då det gör det bara sämre! Så hon får numera bara b-vitamin & Biotin och ett bra höslige! Tycker hennes hovar har blivit bättre :)

POSTAD AV: JennyM

2013-01-10 @ 02:19:10 | http://jmdressyr.blogg.se

Tack vad snäll du är :D
Jag håller på att fila på ett svar på din fråga sist, ska försöka få upp den imorgon eller fredag så jag har inte glömt av det bara så du vet :)

Vad jag inte är avundsjuk på dig med att ha jobbigt med hovarna, min förra hade ju äkta fullblodhovar och dom var helt hopplösa. Han fick gå med silkonilägg ett tag, det kan jag tala om.. Kostade mer än månadshyran.. Fy! Däremot fick vi tipset att ge kalk och det blev faktiskt väldigt mycket bättre, provade verkligen ALLT! Dock ska man vara lite försiktig och inte överdosera men det är ganska svårt att göra, gav 1 dl om dagen efter några månader (vande på det väldigt försiktigt) och givetvis fick han inga barfota hovar men dom växte lite mer iallafall och en tappsko betydde inte döden ;)

POSTAD AV: Vera

2013-01-10 @ 14:20:52 | http://vera.weride.se

Vilken fin blogg du har!!

Kram

POSTAD AV: JennyM

2013-01-12 @ 03:07:26 | http://jmdressyr.blogg.se

Nu kommer jag ha lite frågor till dig för jag har försökt fundera ut en bra övning till dig och lotta men desto mer jag skrev desto osäkrare blev jag på om jag verkligen förstått. Det är ju så svårt när man inte får se eller känna själv, men ska göra mitt bästa!
Men som sagt, blir hon rak i vänstervarvet eller upplever du att hon "välter" inåt i traven när hon gör så? Alltså att hon inte följer med när du leder henne eller att hon mer stretar emot och liksom ramlar runt istället? För rent spontant känns det som att hon inte är riktigt igenom i bogarna och blir lite stretig i munnen då eller kanske knäpper av? Jag har massvis med olika övningar så kan skriva allihopa men jag vill förklara dom bra med så du vet varför du gör dom eller vad man ska säga ;)
Hur långt har ni kommit och så? tränar ni skolor och så?

Jag lovar att du har första tjing på lindorna isåfall ;) Ja jag har shoppat massvis med grejer det senaste, haha men det är faktiskt så att för varje nytt jag shoppat så har jag gjort mig av med något gammalt så jag har inte bara fyllt på ;) Men bytt ut kan man väl säga. En hel del har jag också köpt begagnat eller kanske oanvänt men begangat, ja du förstår ;) Min enda hobby just nu eftersom Dino inte är hemma haha!

Svar: Ja alltså, det är mer att hon blir rak, för välter gör hon absolut inte, och jag har en eftergift i innertygel och bra stöd på ytter. Snarare känns det som att hon istället för att runda sig i hela kroppen kan det nästan kännas som att hon har ett "gångjärn" vid manken så istället för att bli rund när jag ber henne så viker hon gångjärnet (som då inte sitter i halsen, som på många andra hästar). Hon rundar sig fortfarande kring inner skänkel, men gångjärnet "viker" in hela bakdelen. Det är nog det bästa sättet jag kan förklara det på. Hon har lite (och har alltid haft) problem med bogarna i form av låsningar. Vi gör det vi kan för att underhålla henne och är noga med täckenas passform samt att hon varje dag får massage av bogarna så att muskulaturen är mjuk och fin.Utbildningsmässigt så gör hon det mesta, skänkelvikning, öppna, sluta, vändningar och byten. Sen ska jag nog vara ärlig och säga att jag tycker det är svårt att hitta en bra känsla i skolorna. I öppna så gör hon det bra i alla gångarter men är kanske inte så bärig som jag skulle önska. Sluta gör hon också, men där önskas det egentligen betydligt mer böjning än vad hon (och jag) i dagsläget har att ge. Det känns lite som att man rider för kung och fosterland men man kommer liksom ingenstans.
Men det kanske egentligen är så att det inte alls är vänster bakben som är problemet? Det kanske sitter i bogarna och det leder till att hon sätter in bakbenet och när jag korrigerar det så stretar hon?
Rent generellt när man rider på volten i vänster varv (trav) så kan det ibland nästan kännas som att jag får bända runt henne då baken hamnar innanför, så framdelen kommer liksom inte runt, med i volten utan det känns nästan som att man sitter i en jättestor bakdelsvändning i trav.
(haha, nu vart det visst en hel uppsats ;) )
countmeamongyoursaints

POSTAD AV: JennyM

2013-01-12 @ 18:32:02 | http://jmdressyr.blogg.se

Ja men det är nästan säkert i bogarna det sitter då.. Det var lite det jag ville få fram. Ska skriva om några övningar jag tror kan funka.. Men det är ubte alls ovanligt att det sitter bogarna och då blir hela kroppen lite "ormig" som jag brukar säga ;) dom hittar sätt att avlasta sig själva.. Men ska försöka komma med några bra tips och funkar det inte får du gärna säga till :)

POSTAD AV: JennyM

2013-01-26 @ 00:41:10 | http://jmdressyr.se

Tack jag behövde lite ideer ;)

Jasså är det samma dag? Inte så genomtänkt detdär.. Men det är ju hemma klubben för mig, bor 5 minuter ifrån så för mig blir det ganska enkelt val trots allt ;)

Kul att du är tillbaka igen då, alltid kul att läsa dina kommentarer och det gör inget om dom är långa jag tycker om att läsa dom ändå :)
Jag håller med dig angående uttagningarna med, det känns som dom letar fel påriktigt. Jag blir dock inte riktigt lika förvånad längre, har ridit mycket ponnysar som får göra precis det dom vill och ungarna blir mest arga och rycker och sliter. Tillslut blir det en ond cirkel, dock sällan svår att bryta som tur är, när det kommer till ponnysarna.. När det gäller ryttarna så är det dock svårare ibland :/ Om jag får vara riktigt dum hade jag gärna kallat det ryttarakuten för det är sällan våra djurs fel att dom blir som dom blir. Möjligtvis när dom har ont, men då är det fortfarande vårat fel att vi inte kollat upp dom i tid (där finns det dock också undantag, sådant som inte syns, eller vet. som inte tar saker på allvar och ja... men många fel hade ju kunnat upptäckas tidigare)

KOMMENTERA INLÄGGET

Namn

E-postadress (publiceras ej)

URL/Bloggadress

Kommentar