Bästa veckan!

Har äntligen börjat landa så smått efter förra veckans utflykter. 
I tisdags var jag på ett endagarsseminarium i Vara givet av Jochen Schleese, grundaren av saddlefit4life. Seminariet handlade om hur man kunde undvika långsiktiga skador på häst och ryttare genom sadelinpassningsutvärdering och analys. Seminariet riktade sig egentligen till yrkesverksamma inom hästnäringen, så det var lite svårt att förstå och ta in allt som Jochen sade. Det var en jättebra dag, och jag tror att jag kommer ha stor nytta av allt det jag lärde mig när det har fått sjunka in ordentlige (förutsatt att jag törs använda en sadel igen :P ).
Onsdagen och torsdagen var tämligen händelselösa, låg utslagen i soffan med feber och förkylning, vilket inte kändes speciellt lovande.
I fredags var det dags för veckans andra evenemang, en clinic utanför Enköping (34 mil från Jönköping) givet av Dr. Gerd Heuschmann, där han pratade om vad man kunde lära sig av de gamla mästarna. Innan clinicen fick man se när han tränade två hästar, och DET var den absoluta höjdpunkten i hela mitt hästliv (näst efter den dag vi skrev papper på Lotta förstås). Jag har häckat på Falsterbo Horse Shows dressysframridning sedan 2002, sett nästan varenda världscuptävling, youtube - you name it. Men jag har ALDRIG sett någon rida som han innan. ALDRIG sett någon rida med sådan lätthet, med sådana precisa & minimala hjälper, och ALDRIG sett någon få hästarna så samarbetsvilliga.
Alla tränare har sina egna metoder och tekniker som de brinner för, predikar om och tror helhjärtat på som "den enda rätta vägen" och jag köper inte det. Men det gjorde jag den här gången. Han hade förklaringar på allt, ett sunt sätt att se på hästen, han var ödmjuk, både mot människor och hästar, ochdet upplever jag att inte alla tränare är. Han gjorde verkligen ingen skillnad på häst och häst. Inför själva clinicen var jag lite orolig att clinicen skulle gå ut på att hissa mästarna till skyarna. Men jag blev himla paff när Gerd faktiskt granskade mästarna kritiskt, och tja... Jag är helt såld på det han sade, han har ridit över 7500 hästar under sin karriär, så jag tror han vet vad han pratar om (plus att han är både beridare och veterinär). Under hela dagen så visade han, förklarade - inte bara pratade och diskuterade. Jag kan nog blabba på hur länge som helst om Gerd, men jag låter det vara för stunden. Har ni inte läst hans böcker "Tug of war" och "Balancing Act" så LÄS LÄS LÄS! Det är de bästa hästböckerna ni någonsin kommer att läsa.
* Testade Gerds koncept i ridningen på Lotta igår, och det resulterade i en helt ny häst! 
Efter clinicen åkte Tobbe och jag in till vårt hotell, Grand Hôtel Saltsjöbaden. Byggnaden såg ut som ett litet slott vid vattnet och var skitfint :) Efter att ha checkat in var tanken att vi skulle leta upp någon mysig restaurang att äta på, så vi tog bilen och började leta... Letandet gick sådär... Efter mycket om och men hittade vi en öppen restaurang, dessvärre var den knökfull, så det slutade med en mosbricka på Statoil, haha!
Lördagen spenderade vi på Stockholm Beer & Whisky festival. Tobbe var lycklig som en tornado på en campingplats och jag var mest bara sjuk... Lite otajmat att gå på alvedon kanske... Men jag hittade faktiskt lite äppelmust att dricka:) Tobbe var lite lagom glad, han testade 17 öl, 3 mjöder, 1 cider, 2 äppelmustarmustar och 2 drinkar baserade på Xanté, så han var en glad skit :)
Jag själv är mest nöjd över att jag lyckades spendera 12,5 timmar på en öl- & whiskymässa utan att bli uttråkad. För jag dricker ju varken öl eller Whisky.
 
 Tack för en jättetrevlig helg älskling!


POSTAD AV: Josefine

2013-10-09 @ 17:38:13 | http://dressyrnissen.se

Hej! Nu finns svaret på din fråga om ELT gjorden på bloggen :) http://dressyrnissen.se/2013/october/eric-le-tixerant-2.html

POSTAD AV: JennyM

2013-10-28 @ 05:59:22 | http://jmdressyr.se

Sv: Jaa, tack.. Visst är det fint?! :) Jag ska absolut ha dig i tankarna om det ska säljas, det lovar jag Sofie!

Håller helt med dig angående det du skrev om tränare, jag tycker också det är viktigt att man kan anpassa sig och vara öppen. Vissa metoder fungerar inte på alla hästar, det behöver inte betyda att man är en dålig tränare för att man inte mött sådanna problem tidigare. Bara man kan tänka ut vägar att lösa det :)

Kan absolut skriva lite om sadelgjorden om du vill, men jag är hemskt nöjd med min kan jag säga redan nu. Goodie har alltid haft lite jobbigt med sadeltvång helt plötsligt sådär.. Men peppar, peppar har det inte hänt en enda gång sedan jag fick tillbaka honom!

Kan absolut skriva om lite mer övningar och sådär också, även lite vad vi gör när jag har träningar. Kanske inte om ekipaget jag tränar (det brukar dock gå att läsa hos dom som har bloggar av dom, kanske ska länka istället? :))

KOMMENTERA INLÄGGET

Namn

E-postadress (publiceras ej)

URL/Bloggadress

Kommentar