Finaste Lotta!

Lotta har som jag tidigare nämnt känts lite omotiverad för arbete på banan, och eftersom jag känt likadant har vi ju övergått till att enbart rida i skogen. Och GUD vilken härlig häst jag har! Igår var vi ute i skogen igen (trots att jag inte borde rida), och det gick så jäkla bra! :D Red till vår långa grusväg (även känd som auto-ban här hemma) Travade hela autoban ner med massor av temopväxlingar samt tempoväxlingar i öppna. Det är faktiskt något jag aldrig ridit innan och jag fattar inte varför, hur bra stärkande övning som helst! När Lotta väl blev mjuk i bakbenen får hon så härlig utväxling i traven. När jag var nöjd med öppnorna gjorde jag samma sak i slutorna, det var lite jobbigare:P. Vände i alla fall i neränden på auto-ban för att rida samma väg hem fast övergick till galopparbete. Lät henne rulla på i en rund form och var noga med rakriktningen. Sen gjorde jag ett byte... hahahaahhaha det var helt plötsligt ben överallt, hon tycker det är så himla kul! Hon gjorde i alla fall ett rejält bocksprång och sedan ett jättefint byte, fy fan, snacka om att vara glad! (hon gjorde totalt 3 bra, rena byten igår :D )

Hon bytte lugnt och fint, kvar i form, med alla ben samtidigt och utan att bli allt för stark. Trodde seriöst jag skulle börja lipa, vi har ju haft lite svårt med bytena innan, hon har gjort luftsprång, satt upp huvudet och kubbat iväg för allt hon var värd. Nu finns inget av  det kvar och allt beror på mig. Jag har äntligen lyckat s ändra min ridstil:). Lugna händer och börjar inte tjafsa med henne när hon stretar som jag gjort innan. Så fort hon blivit stark har jag tagit i henne innan eftersom min axel inte pallat med när hon gjort så. Nu har jag lärt mig att rida igenom det (eller som Maria uttryckte det - jag har blivit vuxen.) istället.  Tror att mitt tålamod till stor del blivit bättre för att jag inte rider lika ofta sedan jag flyttade hemifrån. Jag kan liksom inte förvänta mig att det ska gå lika bra när jag inte rider lika ofta längre (fast det går bättre än någonsin :D ) tror nog att jaguppskattar ridningen mer nu. Innan tog jag den mest bara för givet :).
Lotta på klubbisen för några veckor sedan, söthäst <3


KOMMENTERA INLÄGGET

Namn

E-postadress (publiceras ej)

URL/Bloggadress

Kommentar