Hem, ljuva hem

Äntligen är jag i hemma i min tråkiga lilla håla!

Det är fruktansvärt skönt att att få komma hem till mamma o pappa. Även att Hultsfred känns löjligt litet när man hör vilka problem som diskuteras här :P .
Direkt när jag kom hem så var det bara att slänga på sig de efterlängtade stallkläderna och åka upp till min pärla. Så himla härlig känsla att komma ut ur stallet och vissla på henne och få en gnäggning till svar. Det går inte att beskriva med ord hur härligt det är att höra.
Efter att ha pussat lite på min pärla var det dags att fixa Leminette (ridskolehäst som jag ska rida nu när jag är hemma i stärkande syfte för hästen).
En riktig pissmärr rent ut sagt som är äckligt smart och precis vet hur hon ska göra för att få sin vilja igenom. Dessvärre är jag helt säker på att hon fått stryk vid sadling.... Klart som fan att hästen blir otrevlig om man kommer med sadeln om hästen har dåliga erfarenheter!
Hur löser man då det ? Jo man ser till att hästen är TRYGG. Och därefter berömmer man när hästen gör rätt och struntar i när hästen gör fel eftersom att den gör det för att den är osäker på situationen, och den känslan förstärks när hästen i de lägena blir bestraffad.
Aja, om man ska säga något om ridningen så är det en förvånansvärt sympatisk häst och LÖJLIGT LÄTTRIDEN. Men i början gör hon det inte lätt för en, hon testar en. Man måste våga hålla kvar stödet på henne och vara konsekvent.  Skänkeln = FRAMÅT, funkar inte det är det tre rapp i arslet som gäller. Och nej, det är inte elakt, det är elakare att sitta o sparka henne i sidan heeela tiden. När hon fattar att man inte ger sig så blir hon väldigt lyhörd och vill verkligen göra rätt för sig. Hon behöver ingen "uppvärmningstid" utan hon kan gå i form direkt efter att man kortat tyglarna. Visar man inte vem som sätter potäterna redan då så får man se hennes tråkiga sida...
En fundering bara...Varför lär man inte eleverna på ridskolan om hästpsykologi? De skulle få ut mycket mer av hästarna då.
Detta är ännu viktigare på osäkra eller dominanta hästar så som Leminette. Det är de små sakerna som gör det, det är fruktansvärt mycket "know how".
Detta märktes efter lektionen då Leminette stod i boxen och en av tjejerna som brukar rida henne kom fram. (Fruktansvärt klämmig tjej. Riktigt ambitiös, trevlig och bryr sig väldigt mycket om Leminette).
Hon klev fram mot Leminette, Leminette tog ett steg framåt och tjejen backade. Där hade hon redan vunnit. Därefter var det klapp o kram o bravo brunte.
Det är så fruktansvärt små saker som påverkar relationen till hästarna och 9 av 10 hästmänniskor förmänskligar hästen. Av ren snällhet tycker vi, inte snällt tycker hästen. Jag har alltid tyckt att jag har haft bra koll på mina hästar men med hjälp av Meg har jag insett att så inte är fallet. Till och med lilla snälla Lotta är slug nog att lura mig (pinsamt nog lyckas hon med).
Skit samma, bara en liten tanke sådär. Tjejerna vill verkligen hästarnas bästa så jag tycker det är så himla synd att det inte satsas på det... Det kostar inte mycket att ge dem en clinic, det är ju ett så intressant ämne och fruktansvärt viktigt för SÄKERHETEN!
Nu ska jag ta en dusch och lägga mig. Imorgon Blir det dubbla dressyrpass och en helkroppsmassage, det gillas :) Pusshej!


POSTAD AV: Henny =)

2011-03-22 @ 21:22:35 | http://hennyvinlof.blogg.se/

Så himla bra sagt Sofie, och jag håller med dig till fullo!

Och va skönt att tentan idag gick bra! Allting känns lite lättare då =)



Hoppas du får en bra ledighet nu och lycka till med pållarna! :D

KOMMENTERA INLÄGGET

Namn

E-postadress (publiceras ej)

URL/Bloggadress

Kommentar