Hoppträning

Nu får ni allt ta och hålla i er, för: idag har jag hoppat! Eller inte bara jag, utan jag och Lotta! Jag passade på att slinka in i ridhuset medans det var paus. Och eftersom det bara var två elever i hoppgruppen och de fick göra samma saker som mamma och de gjorde i tisdags så kunde jag ju inte vara sämre. Jag har verkligen inget öga för hinder. Speciellt inte om det ligger en bom på marken framför hindret. Jag börjar fokusera på bommen framför istället för på hindret. Något jag måste jobba på. Men det var nyttigt, och det var kul! jättekul! Vi hade fyra upphöjda travbommar med ca 1,20 m emellan så att de verkligen fick ta i och de skulle trava LUGNT över, och jääklar vilken spänstig häst jag har :D. Vi hade även tre trav/galoppbommar på volt och en långsida med två räcken.

Kan ju tillägga att jag faktiskt hade det bettlösa tränset på, och det funkade jättebra! Galoppbommarna var det svåra då hon inte gärna vill böja sig, utan hänger sig på en tygel och drar järnet rätt över. Men det löste sig till slut :).
Det är så himla roligt att ridapå det bettlösa, för det är en helt annan häst att rida, visst är det på många sätt svårare att rida henne utan bett, men på ett sätt är det ändå mycket lättare, hon gör det mer själv nu, bär sig och hjälper till mer. Visst blir det inte riktigt samma energi som om jag har ett bett med stöd som jag hela tiden kan rida mot. Men nu använder hon ju mer energi till att bära upp sig, så det kommer nog i takt med att fröken får bli starkare tror jag .


KOMMENTERA INLÄGGET

Namn

E-postadress (publiceras ej)

URL/Bloggadress

Kommentar