Nyår!

Igår var det ju (som de flesta redan förhoppningsvis redan vet) nyårsafton! Och den firade jag tillsammans med min allra finaste sambo i Jönköping med middag och filmtittande.

Egentligen började firandet redan dagen innan nyårsafton när vi åkte till Jönköping. Då passade vi på att stanna vid Kanonaden i Nässjö för att köpa lite skldjur att mysa med. Så i fredags blev det nybakat bröd, chiliaioli, kräftröra, räkor, färska krabbklor och färsk hummer. Vem sa att studentlivet var fattigt nu igen? Nä, skämt å sido, vi försöker att äta hyfsat billigt annars, men ibland vill man unna sig något extra:) Och jäklar vad gott det var! Hummern var hur god som helst!
Nyårsafton började rätt sent... Vi åt lunch vid ca 16.30 (!) därefter städade Tobbe och jag kokade två skaldjursfonder på fredagens rester. Därefter hoppade jag in i duschen medan Tobbe pillade med maten. Förrätten vart inte förens halv 10 på kvällen, men vi hann faktiskt med alla tre rätter före tolvslaget.
Till förrätt var det skagenröra med kräftor på Crostini. Huvudrätten bestod av rumpstek med koriander marinerad i någon orientalisk marinad, sallad på alfalfagroddar, krasse och babyspenat med stekt halloumi och sesamfrön tillsammans med raita (någon indisk myntayogurt). Och sist men inte minst fick jasg en vanilj- och kanelpannacotta med passionsfrukt och jordgubbar. Jättegott! Och jättemysigt med för den delen!
Vid tolvslaget gick vi till hälsoparken tillsammans med ca hundra andra. Men usch vad besviken man blir på en del folk! Att nyår för många betyder fylla är väl allmänt kännt. Och minst lika kännt torde väl vara att fulla människor och nyårsraketer inte heller är en bra kombination. Men jag blev bara så jävla arg när jag såg en bunt med fulla männiksor som hade med sig en stackars liten hund ut vid tolvslaget.Dessutom hade de med sig diverse olika raketer för att skjuta iväg, vilket de inte lyckades med speciellt bra. De fick inte upp någon vettig höjd och en raket åkte heller aldrig iväg utan small av bara någon meter från den stackars hunden. Men brydde de sig om det? Nej då, de tog bara fram en ny raket och fortsatte som om inget hade hänt. Äckliga jävla människor säger jag bara.


KOMMENTERA INLÄGGET

Namn

E-postadress (publiceras ej)

URL/Bloggadress

Kommentar