oinspirerad till 1000

Jag och ekonomi går inte ihop! Nu är jag någonstans, nästan i mitten av mitt 4:e kapitel av 12 och börjar inse att det här nog inte kommer att gå vägen någonstans. Usch. Nu börjar uppgifterna bli svåra och jag fattar inte ens vad det är de frågar efter längre. Usch! Får en så äcklig klump i magen av det. Jag har insett att bara jag klarar de kurser jag ska läsa i vår så är det chill inför att börja trean, men det är ju samtidigt inte så kul att ha kurser efter sig. Så jag vet inte riktigt vad jag ska göra. Jag ska ju givetvis plugga och gå till omtentan, men jag kommer nog inte att gå dit med varken inställning eller vision om att klara ekonomitentan.

Problemet med skolan i allmönhet för mig är att kurserna läses på så kort tid och så intensivt att det blir för mycket för att jag ska vara intresserad av dem. Det funkar liksom inte, jag behöver rätt så mycket tid för att låta saker och ting mogna, för att utveckla någon form av förståelse för de grejer jag sysslar med. Dessutom är jag ju redan inställd på att jag ska läsa minst 4 år på JTH. Så jag känner samtidigt att jag inte har någon direkt jättebrådska med att sätta alla kurser. Det är givetvis både på gott och ont. Men jag tror faktiskt att det till största del är bra. Jag brukar i vanliga fall jobba rätt bra under press, mest för att jag vet att jag verkligen måste lyckas och då tvingar mig själv att jobba röven av mig för att lyckas samtidigt som jag mår skit av det. Men det här är ju faktiskt något som jag ska jobba med i framtiden (eller förhoppningsvis inte om jag får min vilja fram och igenom). Men jag känner väl att jag har mer ansvar över att faktiskt lära mig de grejer jag läser nu för tiden. Innan läste man ju enbart för att få ett betyg, sedan kunde man glömma bort skiten. Nu läser man ju för att man ska lära sig, komma ihåg och KUNNA TILLÄMPA sakerna, och då behöver jag helt enkelt mer tid.
Jag planerar ju som sagt 1,5 år till i skolbänken på högskolan, MINST och därefter något år (kanske på halvfart/distans) för att få någon slags hästexamen. Inte för att jag tror att jag kommer kunna tjäna pengar på hästar. Som det är nu är jag helt enkelt inte tillräckligt duktig för det. Jag vill göra det för att kunna ha nytta av det i min egen hästhållning i framtiden, för min egen skull.


KOMMENTERA INLÄGGET

Namn

E-postadress (publiceras ej)

URL/Bloggadress

Kommentar