Scandinavium

Jag lovade Henny att jag skulle skriva ett litet inlägg om hur det var på morgonridningen i Scandinavium och det tänkte jag för en gång skull hålla.

Morgonridningen började med ca 1,5 timmes dressyr, som mest var det 10 hästar på banan var av 2 motionerades för hand. Patrik Kittel var inne med Toy Story och Kristian von Krusenstierna med Biggles. Detta var de enda ryttarna jag kände igen, men det var en annan riktigt läcker häst inne på banan. En rätt så högrest brun valack, väldigt muskulös, långa ben, kort rygg och med ganska mycket power i stegen. Hur som helst. De flesta red med hjälm, vilket var bra, även om jag själv kan tycka att det är "onödigt" ibland. Är man på den nivån så man tävlar i Scandinavium ska man ha sån koll på sin häst att man ska kunna förutse hur den reagerar. När de tävlar rider de ju ändå inte fram i hjälm, utan de rider i hatt. Vore det inte bättre att rida i hjälm på tävling och "när ingen ser" hemma, när man inte har medias ögon på sig skippa det isf? (tänker enbart på det ur ett media-perspektiv, vet att det inte är försvarbart med tanke på hur mycket ryttarna rider på hemmaplan). Aja, whatever. Jag har i alla fall med handen på hjärtat ridit utan hjälm ett par gånger.
Vad jag däremot lade märke till (jag lade märke till två saker).
1. MÅNGA (snudd på alla) hästar gick mycket bakom hand vid uppvärmning. Jag jämförde detta med bilder jaghar tagit i Falsterbo 2009. På de 15 hästar jag fotade där var det två stycken som gick bakom hand vid uppvärmningen, varav en var ingen mindre än Watermill Scandic. Varför rider man sin häst SÅ mycket bakom hand? Uppenbarligen är det väl en vinnande kombo eftersom att hästen är jättefin och inte ser det minsta tvingar ut. Men ändå? Ger det så jäkla mycket att hästen är så ihopkrullad i halsen? Vill gärna ha en förklaring på det... Vet iofs att Lotta gärna går liiite bakom hand vid uppvärmningen, men inte i närheten av vad proffsens hästar gör.
2. TEMPOT. Det syntes verkligen vilka ryttare som kom från mellanmjölkens Sverige (bortsett från Patrik). Det var som natt och dag att jämföra de svenska ryttarna med de tyska/danska som var inne på banan. De vågade rida på, och om hästen tappade formen när de tog tillbaka - ja, då red de igenom det, medan svenkarna nästan inte red några tempoväxlingar alls. Eller så ska jag inte säga, de red tempoväxlingar, men de va yterst små jämfört med de utländska ryttarna.
Efter dressyren var det hoppning som gällde, då var det 23 hästar inne på banan, alla ganska fina, men det fanns en sak som gjorde mig så jävla ledsen... över hälften av hästarna som var inne på banan reds på en graman, och alla gramaner var spända. Fy fan för gramantygeln, man ska kunna rida sin häst så pass bra att man inte behöver ha gramantygeln för att hålla den stackars hästen i form.
Det syntes även väldigt tydligt vilka som tillhördde WC-circusen, det var de ryttarna som inte red med hjälm. Däribland två svenskar, Henrik von eckermann och Roffe. ca 5 minuter efter att Roffe kommit in på banan gick han faktiskt och hämtade en hjälm men han knäppte den inte och vad gör den för nytta då?
De "kändisar" jag fick se rida var Edwina Alexander, Roffe (red Ninja och Kiara), Henrik von eckermann, red Allerdings, Ludger Berbaum red en skimmel (kommer inte på vilken, för han rider väl inte Coupe de cour längre) och sedan en URLÄCKER mörkbrun som namnet fallit bort på.
Dessa ryttare hade i alla fall några saker gemensamt (bortsett från att de inte hade hjälm)
1. De värmde upp i lätt sits och INGEN häst var i närheten till att gå bakom hand, snarare att hästarna (framför allt Roffes hästar) gick framför hand. Men han gav dem den tid de behövde och de slappnade av fort. De värmde upp först i lättridning, där efter lätt sits i galopp, mycket tempoväxlingar i galoppen.
2. Alla red väldigt lungt och metodiskt, inga bryska förhållningar eller härjande. Hästen fick en ärlig chans och de berömde mycket, svenskarna hade många fler skrittpauser än tyskarna, men de red ändå ungefär lika långa pass.
3. INGA JÄVLA GRAMANTYGLAR! Juniorerna borde följa sina stilikoner mer än till bara sitsen.
4. Ludger, Roffe och Henrik satt lite mer på sina hästar, plockade ihop dem lite mer (främst Ludger och Henrik) och red lite större arbetspiruetter i galopp.
Det var väl en snabb liten sammanfattning av det jag såg i Scandinavium


POSTAD AV: Henny :)

2012-03-08 @ 23:10:08 | http://hennyvinlof.blogg.se/

Åh, det där hade jag med velat se :(

Men kul att läsa om alla dina analyser, skitbra!! :D

KOMMENTERA INLÄGGET

Namn

E-postadress (publiceras ej)

URL/Bloggadress

Kommentar